LEASING – ENESTE RIGTIGE VALG VED VÆRDI OVER 300.000 DKK

Lad os belyse fordele og ulemper ved løsningerne

Leasing – Hvad er det for noget?

Leasing er efterhånden et meget omtalt emne. Alle ved efterhånden, at leasing er den rigtige løsning, som kan gøre bilomkostningerne lavere for dig, når din udvalgte bils værdi er højere end 300.000 DKK her i Danmark. Men mulighederne er mange, og det tager tid tid at sætte sig ind i lovgivningen og ikke mindst at lokalisere den HELT rigtige bil.

Bilerne er dyre i Danmark, og selvom de er blevet lidt billigere her det seneste år, så der går der alligevel en årrække, inden at staten justerer registreringsafgiften yderligere og endnu længere inden den til sidst er fjernet helt. Det nuværende niveau med 150% registreringsafgift, placerer stadig Danmark i toppen af de dyreste lande, at have bil i. Men ved at lease undgår du at binde dig til det helt store beløb på én gang, i modsætning til når du foretager køb hos en almindelig bilforhandler. Du betaler nemlig kun for den periode, du bruger bilen. Tager man værditabet med i betragtning ender regnestykket med at give god mening. Dermed opnår du en bedre pleje af din formue og mindre kapitalbinding. Det gør leasing meget attraktivt, for biler i mellemklassen og derover – eller for de lidt ældre, ganske særlige biler.

Hvordan virker Leasing?

Ved bilens ankomst til Danmark, skal der betales en registreringsafgift før bilen kan få danske nummerplader på. Denne afgift, skal vurderes ved toldsyn af SKAT og afhænger af bilens mærke, model, årgang, kilometer, farve, udstyr og stand. Typisk vil regnestykket ende ud i, at man prøver at finde en tilsvarende bil til salg i Danmark med fuld afgift og fastsætter herefter afgiften til et sted omring 60% af det samlede beløb for bil, moms og afgift.

I Leasing konceptet, vælger man at dele denne afgift op i månedlige betalinger, alt efter hvor lang en periode, man vælger at lease sit køretøj i. I dag, er markedet mest kendt for at lave en leasingperiode på 12 måneder og derefter få lavet et nyt TOLDSYN, da registreringsafgiften i mellemtiden kan være faldet under de 150% som Staten har fastlagt i 2017. Det vil altså sige man i stedet for at betale den fulde afgift, kun betaler en procentdel om måneden i de 12 måneder. Det gør den månedlige betaling til SKAT meget mindre.

Hvordan hænger det med udgifterne sammen?

Privatpersoner må ikke eje køretøjer, der er flexleaset. Derfor træder et decideret finansieringsselskab ind i billedet, og køber bilen, og efterfølgende ”lejer” den ud til dig. Finansieringsselskabet finansierer sit indkøb af din bil ved, at pålægge en rente sammen med den beregnede afskrivning af bilen, hver måned i leasingperioden. Tilsvarende, som hvis du skulle optage et almindeligt lån i banken. Samlet set, betyder det, at dit månedlige afdrag skal dække bilens afskrivning, afgiften til SKAT, samt renter til finansieringsselskabet.

Det er derfor finansieringsselskabet, som i samarbejde med os, fastsætter bilens restværdi, når leasingperioden er udløbet. Restværdien skal derfor være realistisk og afspejle det enkelte køretøjs reelle markedsværdi, når leasingperioden er nået til vejs ende. Det er vores ønske at gøre dette så grundigt som muligt, så der ikke opstår uforudsete dyre omkostninger når du, som kunde hos os, står og skal købe eller videreforhandle dit køretøj.

Hvad sker der, når leasingperioden er udløbet?

Når leasingperioden er udløbet, skal du som udgangspunkt selv købe bilen tilbage af finansieringsselskabet til den aftalte restværdi, som blev aftalt ved kontrakten under opstart. Det er også muligt at gen-lease bilen i yderligere 12 mdr., hvor der denne gang ikke er nogen udbetaling, samt at bilen efter nyt Toldsyn, vil blive billigere at lease de efterfølgende 12 mdr. Leasingselskabet, er dog gerne behjælpelig med at afhænde bilen for dig, hvis dette ikke ønskes. Er bilen velholdt, og har overholdt km-antal, mv. er der stor sandsynlighed for at vi gerne overtager prisen, som er fastsat af finansieringsselskabet.

Skulle der være andre spørgsmål, så kontakt os her
Back to top